Technologiebedrijf Apple presenteerde
onlangs iAd
, een advertentieplatform voor de iPhone. Met advertenties op
de populaire telefoons heeft Apple een nieuwe inkomstenbron, die direct
concurreert met Google. Net als
Apple
, kocht ook
Google
een specialist in telefoonadvertenties.

Flinke bedragen
Om een advertentiecampagne op iPhone en iPod Touch, die via wifi ook online
kan, te kunnen draaien, moeten adverteerders bijna een miljoen dollar
betalen. Dat schrijft The
Wall Street Journal
, op basis van reclamemensen die presentaties van
Apple bijwoonden.

Met deze prijzen is een campagne op de iPhone vijf tot tien keer duurder dan
op andere mobiele platforms, zo zeggen de reclamemensen tegen de Amerikaanse
zakenkrant. Het potentiële bereik van reclame op de iPhone is groot: Apple
verkocht tot nu toe zo’n 85 miljoen exemplaren van de iPhone en iPod Touch.

In juni zullen de eerste reclames op de Apple-telefoons verschijnen. De iPad,
Apple’s nieuwe tablet-pc, zal pas later in 2010 advertenties tonen.

Klikken kost 2 dollar
In de campagnes betalen adverteerders, volgens The Wall Street Journal, een
dollarcent iedere keer dat een reclame getoond wordt. Als iemand op de
advertentie klikt, kost dat 2 dollar.

Reclame levert Apple en ontwikkelaars geld op. Makers van apps, de
programma's voor de iPhone, kunnen aangeven dat zij reclame willen in hun
applicatie. Van de advertentieopbrengst gaat 60 procent naar de app-maker.
Apple vangt 40 procent.

Lees ook:

Apple lanceert eigen advertentieplatform iAd

Inval bij blogger die foto's nieuwe iPhone lekte

Nieuwe versie iPhone gevonden in bar

Apple presenteert software om te multitasken op iPhone

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl